Med Motorsykkel over Himalaya

Fordelene med en god motorsykkel, i kombinasjon med nok fritid, er hevet over enhver tvil. Man kan legge ut på fantastiske reiser, uten så mye som en bekymring i hodet. For noen er det nok å legge ut på korte helgeturer, mens andre ser etter en helt annen form for utfordring.

Den som ønsker seg et mer eksotisk reisemål har generelt sett fire valg på hvordan de kommer seg dit med motorsykkel. Den første alternativet er at turen starter i Norge, og at man fortsetter å kjøre til man kommer frem dit hvor man ønsker seg. Dette krever både tid og planlegging.royal_enfield_bullet_350

Et annet, og ganske gunstig alternativ er at man reiser dit man ønsker, og at man der kjøper seg en motorsykkel. I mange land koster en god sykkel langt mindre enn i Norge. I India lages det fortsatt klassiske britiske motorsykler, og man kan kjøpe seg en splitter ny en til rundt 120 000 kroner. Så kan man legge ut på turen hjemover. Man kan krysse eksotiske reisemål som Himalaya eller Gobi-ørkenen.

Et tredje alternativ er å kjøpe fraktplass på en container. På dette viset kan man skipe sykkelen verden rundt. Om man ønsker å skipe noe til motsatt side av jorden, betaler man rundt regnet 10 kroner per kilo, og forsendelsen er fremme i løpet av én måned. Så flyr man ned og henter sykkelen i havnen, kjører rundt i noen uker eller måneder, for så å levere den tilbake, og skipe den til neste destinasjon.

Selv om det ikke er dyrt å skipe sykkelen på dette viset, krever det mindre planlegging å slutte seg til en lokal tur-gruppe, hvor man leier en sykkel på stedet. Det finnes mange spesialiserte reisebyrå som organiserer gruppeturer på motorsykkel. I India er dette også populært, og man kan få rundturer i lavlandet, eller man kan kjøre gjennom fjellheimen i Nepal eller Butan.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *