En russisk klassiker

For den nette sum på mellom 120 000 og 200 000 norske kroner, kan man i dag få en meget klassisk, men ny motorsykkel. Ural, som produseres den dag i dag og i den samme formen som for 50 år siden, er et godt eksempel. Motoren og bearbeidingen er med tiden blitt bedre, og man kan i dag forvente å få en godt fungerende sykkel.

Ural fikk et noe dårlig rykte da ting begynte å skrante i Sovjetunionen. Produksjonsmaskinene var utslitte, og dårlig vedlikeholdte, og kvaliteten på sykkelen sank ganske kraftig. Ofte måtte man etter innkjøpet demontere hele maskinen, for å fjerne metallflis og støpekanter fra motoren, før man i det hele tatt fikk den til å gå.

Ural er den dag i dag en gjør-det-selv-sykkel. Dette til tross for at utarbeidingen og ferdiggjøringen, samt de brukte materialene, i dag er av en god standard. Det som menes med dette, er at man kan fikse mye selv. Mesteparten av teknologien stammer nemlig fortsatt fra 1930 og 1940-tallet.

Den som kjenner sykkelens historie vet at maskinene som blir brukt i produksjonen egentlig er basert på BMW/Zünddapp sine maskiner, som ble stjålet under den russiske okkupasjonen av Tyskland. Selv om sikkert alt er byttet ut i dag, produseres det likevel etter samme mønster. Derfor vet man at det man egentlig kjøper seg, er en russisk BMW.imz-ural

En av de store fordelene med Ural’en er uten tvil plassaspektet. Sykkelen kommer nemlig med en fastmontert sidevogn, med lavt sete og god beinplass. Om man går for en av de gjevere modellene, har man dessuten nok av boltreplass for lengre turer, om man velger å kjøre alene.

Sykkelen kommer i dag med diverse ekstrautstyr, som gjør den ideell for lengre turer av det røffere slaget, og man kan få med en hel offroadpakke hvor alle løse deler er ekstra forsterket. Her følger ekstra dekk med, og alle ekstremiteter er malt med keramisk lakk for ekstra holdbarhet.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *