En indisk klassiker

Mange kjenner til at den populære folkevognen fortsatt ble produsert i Brasil og i Mexico, helt frem til 2007. Det er mindre kjent at britene har gjort det samme med en av landets klassiske motorsykler. Royal Enfield har nemlig blitt produsert i landet siden 1955. Her kan man den dag i dag få en motorsykkel med ett klassisk utseende, og med en enkel og stødig teknologi. Her trenger man ingen pc for å mekke på motoren.

En klassiker som ser ut som originalen

Sykkelen er en eksportslager, og motorsykler fra Enfield of India, selges i dag over hele verden. Fra 1999 har selskapet også lov til å betegne seg som Royal Enfield, noe som økte gjenkjenningen blant entusiaster for gamle sykler. Det er lite som har forandret seg på det rent tekniske. En Royal Enfield Motors Bullet 500, ser nesten helt lik ut i dag, som det den gjorde i 1931. Det har selvfølgelig blitt gjort visse forbedringer ettersom teknologien har utviklet seg, men rent estetisk er det lite som skiller. Maskinen er fortsatt en entakters 4 sylinder i støpejern. Man kan velge mellom 350 cc. og 500 cc. Den store motoren har en overføring med fem gir, mens den lille har en overføring med 4 gir.moto_royal_enfield_a_l_esglesia_del_pi_bcn

Det faktum at sykkelen produseres i India, gir en del fordeler for en norsk kjøper. Det er billig å kjøpe sykkelen på stedet, i Madras, for så å skipe sykkelen til Norge. Plass på en container er relativt billig, og med en sykkel som veier rundt 200 kg, kan man regne med å måtte ut med 3 000 kroner. Dette høres kanskje merkelig ut, men det å frakte en full container på 30 fot, fra India til Norge, koster faktisk ikke mer enn kr 40 000. Selvfølgelig må man ut med noen skatter og avgifter for å fullføre importen, men det er ikke ett stort hinder, når selve sykkelen selges for kr 120 000 i India.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *